Elektrisch varen


Volgens Het Parool van vrijdag 29 juni 2012 schijnen er meerdere aanvragen te liggen om commercieel te varen met elektrische boten, die maar niet worden afgegeven. Onder andere voor Hannekes Boom. De hippe plek op het hoekje land tussen het centrum en het IJ. Zij hebben een café, een restaurant, een mega terras aan het water en nu dus ook een elektrische boot waarmee ze klanten willen rondvaren. Ook zij krijgen nul op het request. Volgens de aanvragers staat in beleidsnota's van Waternet (waaronder Binnenwaterbeheer sinds een paar jaar valt) dat elektrisch varen gestimuleerd moet worden. Ze vragen zich af waarom de vergunningen dan niet afgegeven worden.

Bij mij doet dit een koeienbel rinkelen. Al decennia wordt elektrisch varen als dé oplossing voor varen in de binnenstad gepresenteerd: het is muisstil en het is groen – het kán in ieder geval groen zijn afhankelijk van de soort elektriciteit die geleverd wordt aan de tap – maar tegelijkertijd weerhoudt de praktijk het. Zo'n 15 jaar geleden wilde Herman Marres, ex-stadsdeelraadbestuurder voor de PvdA in de Baarsjes, elektrische salonbootjes in de grachten exploiteren. Hij had er een bedrijf voor opgericht: Sesa. Hij had ook elektrische sloepen die je kon huren, en een steiger bij de Nieuwmarkt. Helaas kwam die vergunning maar niet rond. Op een gegeven moment mocht hij dus niet meer varen en moest hij zijn bedrijfsvoering staken. Het is dus een structureel probleem dat al langer dan vandaag speelt en verwarrend is.

Hoe zou dat komen?

Van de winter kwam het vreselijke bericht over de plannen van de gemeente om de Oesjesduiker, een sluis op de Oostelijke Eilanden, aan te pakken. Hij is te laag. Grote boten kunnen er niet door. De sluis moet opengebroken worden om toegang te verschaffen aan grote vaartuigen en rondvaartboten. Achter de sluis ligt een rustige woonwijk. Als je de sluis door bent, en je wilt ergens anders heen met je boot, moet je een halfuur door de kilometerslange Dijksgracht varen, want vluchtroutes zijn er niet. En toch wil de gemeente dat. Het schijnt dat de adviseur van de Gemeente banden heeft met de rondvaartbotenbranche. Hoe onwenselijk zo'n belangenverstrengeling ook is, dat zou een boel verklaren, vindt u ook niet? Dat zou zelfs kunnen verklaren waarom elektrisch varen krampachtig buiten de boot wordt gehouden (sorry voor de flauwe grap, kon het niet laten). Ja, want zeg nou zelf: ziet u het voor u? Een wildgroei aan fluisterbootjes die langzaam genietend de grachten verstoppen? Die de rondvaartboten zouden hinderen in hun gesjees over de waterwegen? Waar de klanten van de rondvaartboten zelfs naar toe zouden kunnen overlopen? Het is maar een gissinkje, hoor, maar ruik ik hier iets?



Op AT5.nl gepubliceerd.

Comments