Liefde

Op een mooie zomernacht zaten wij mijn man en ik wiet te roken op het balkon. Tegenover ons, aan de overkant van de straat bevond zich een bushalte die zo geconstrueerd was dat je alles kon horen wat mensen daarin zeiden. Het toetereffekt. Opeens kwamen twee geliefden staan wachten op de bus. Ze waren jong, erg jong, in hun tienerjaren nog. De jongen was Marokkaan en het meisje Nederlands. Zij waren immens aan het vozen, zich onbespied op een verlaten bushalte wanend. Het aanblik was zo lief en teder dat we niets zeiden om de betovering niet te doorbreken.

Nare gedachten drongen zich op: van ouders, imam, cultuur. Van Nederlandse hoeren met wie je mocht vrijen maar niet trouwen. Van dat nichtje uit het geboorteland voor wie hij dat bloedmooie wijf zou moeten verlaten. Ik keek nogmaals naar ze.

Ze glommen van verliefdheid. De jongen ging op in haar weelderige warmte. Zij was alles voor hem hij was alles voor haar. Zij zaten in de bubbel, de magische bubbel van liefde waar niets je kan raken. Met z'n tweeën veegden zij de vloer aan met mijn waanbeelden. High als ik was zag ik de deur naar de toekomst op een kier gaan, en daarachter trof ik een glimp aan van een verre tijd, wanneer Big Mama Amsterdam de kleinzoon van deze jongen en zijn nichtje aan haar boesem zou voeden, wanneer die strenge wetten lang en breed vergeten waren, waar de kleinzoon vrijde met een Hollandse, en tegen haar zei: "Jij bent alles voor mij ik ben alles voor jou, we blijven samen." Een tijd wanneer ze dat allebei vanzelfsprekend vonden.

Ik daalde terug in het hier en nu. De jongen en het meisje lachten samen. Ik brak hun zeepbel met een ferm applaus. Ze keken op, geheel niet verbaasd, lachten naar mij, dol van geluk en ik wierp ze toe: "Je liefde gaat Amsterdam redden, echt waar."

Toen, toen voor het eerst en misschien toen voor de enige keer, besefte ik volledig het gezegde: "Liefde is sterker dan haat."Liefde ìs sterker dan haat. Zelfs übercynicus Oud Zeikwijf ziet dat. Haat kan veel kapot maken, maar wat is dat "kapot maken" wanneer liefde toveren kan? Een koud kunstje. De kracht van liefde is onverwoestbaar. Liefde, seks, lust of hoe je het wilt noemen, dàt is de grootste drive van de mens. Dat laat zich niet lang intomen, dat walst over regels en cultuur. Dat is sterker dan geld en, ja, sterker dan haat.

Als ik godin van de liefde was, dan liet ik een golf van lust over Amsterdam komen, een tsunami van seksuele verlangens. Een ontembare oerkracht die alle culturen aan elkaar smeedde... Wij copuleerden met elkaar ongeacht rang of stand, huidskleur of geloof... Amsterdam kreeg de mooiste kinderen op aarde... En wij leefden heel lang en heel gelukkig.



.