AT5

De toekomst van AT5 is ongewis. De financiën willen maar niet rond. De stad Amsterdam moet bezuinigen en integere zakenpartners (die zich niet met de inhoud bemoeien) blijven schaars.

Het is verschrikkelijk, want AT5 is een moordzender en hoort bij Amsterdam als de Blauwe Brug of de Albert Cuyp. Maar wat nu? Stel dat de gemeenteraad de duimschroeven oplegt, hoe moeten we dan verder? Ik zeg: we gaan door als burgerzender. Net als Rabotnik destijds. Het klein beetje geld dat je hebt spendeer je aan techniek en logistiek, en een paar betaalde krachten die voor continuïteit zorgen. De rest doen studenten van de filmacademie of het Rietveld, en andere stadsbewoners die een camera kunnen vasthouden en/of interviewen.

De stad barst van het talent dat popelt om getoond te worden. Er zou een tandje af moeten bij de technische kwaliteit, maar wat boeit het, als je hiermee een hele stad kan voorzien van übereigen maaksels? Dan maar wat minder scherpe beelden, dan maar wat amateurwerk. Je zou de gemeente de huur van de studio's kunnen laten betalen (direct aan de verhuurder, ben je van huurverhoging en ander gezeik af), en met kabelgelden en advertenties de (uitgeklede) rest financieren.

Je zou ook abonnees kunnen nemen. En als dat allemaal niet toereikend is, dan desnoods doorgaan als AT5.nl. Die doet al een tijdje aan burgerparticipatie, en dat gaat geweldig. Ik besef echter dat AT5-TV er is voor de vele Amsterdammers die niet zoals ik het gros van hun vrije tijd op het Wonderlijke Wereld Web doorbrengen. Ouderen bijvoorbeeld. Dus toch maar proberen de TV-zender coûte que coûte in de lucht te houden.

Het gemeentearchief bezit vele onvoorstelbaar bijzondere documentaires van Rabotnik, gemaakt door bizarre en boeiende lui. Bert Alleman! Jos Alderse Baas (Frans Bromet is er niets bij)! En anderen wier naam ik vergeten ben. Opsporen die handel, en weer in het gareel krijgen; zo oud zijn ze toch niet. Je zou die fragmenten ook opnieuw kunnen uitzenden, als retrodocu's. Dan heb je voor jaren aan materiaal, om de gaten in de programering te vullen. Onder andere De Stille, een hilarische 3-delige detective gemaakt door jongeren, of een film van een 20-jarige Oud Zeikwijf varend door Amsterdam met haar drijvend eiland met haar eerste boreling aan boord, om maar iets te noemen uit die omvangrijke collectie.

Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis bezit eveneens kilometers aan waardevolle opnames van bijvoorbeeld Provo's. Uitzenden! Als de tijdgeest schreeuwt "geen geld meer voor Cultuur", dan moet Cultuur laten zien wat ze waard is: onverwoestbaar, eeuwig, en bestand tegen welke bekrompen tijdgeest ook. Al kun je je afvragen of "Cultuur" het juiste epitheet voor AT5 is - een andere benaming vond ik niet zo gauw. Maar hoe je het wendt of keert, AT5 moet blijven. Amsterdamser kan immers niet.


Ook verschenen op AT5.