Volgens Het Parool van vrijdag 29 juni
2012 schijnen er meerdere aanvragen te liggen om commercieel te varen
met elektrische boten, die maar niet worden afgegeven. Onder andere
voor Hannekes Boom. De hippe plek op het hoekje land tussen het
centrum en het IJ. Zij hebben een café, een restaurant, een mega
terras aan het water en nu dus ook een elektrische boot waarmee ze
klanten willen rondvaren. Ook zij krijgen nul op het request. Volgens
de aanvragers staat in beleidsnota's van Waternet (waaronder
Binnenwaterbeheer sinds een paar jaar valt) dat elektrisch varen
gestimuleerd moet worden. Ze vragen zich af waarom de vergunningen
dan niet afgegeven worden.
Bij mij doet dit een koeienbel
rinkelen. Al decennia wordt elektrisch varen als dé oplossing voor
varen in de binnenstad gepresenteerd: het is muisstil en het is groen
– het kán in ieder geval groen zijn afhankelijk van de soort
elektriciteit die geleverd wordt aan de tap – maar tegelijkertijd
weerhoudt de praktijk het. Zo'n 15 jaar geleden wilde Herman Marres,
ex-stadsdeelraadbestuurder voor de PvdA in de Baarsjes, elektrische
salonbootjes in de grachten exploiteren. Hij had er een bedrijf voor
opgericht: Sesa. Hij had ook elektrische sloepen die je kon huren, en
een steiger bij de Nieuwmarkt. Helaas kwam die vergunning maar niet
rond. Op een gegeven moment mocht hij dus niet meer varen en moest
hij zijn bedrijfsvoering staken. Het is dus een structureel probleem
dat al langer dan vandaag speelt en verwarrend is.
Hoe zou dat komen?
Van de winter kwam het vreselijke
bericht over de plannen van de gemeente om de Oesjesduiker, een sluis
op de Oostelijke Eilanden, aan te pakken. Hij is te laag. Grote boten
kunnen er niet door. De sluis moet opengebroken worden om toegang te
verschaffen aan grote vaartuigen en rondvaartboten. Achter de sluis
ligt een rustige woonwijk. Als je de sluis door bent, en je wilt
ergens anders heen met je boot, moet je een halfuur door de
kilometerslange Dijksgracht varen, want vluchtroutes zijn er niet. En
toch wil de gemeente dat. Het schijnt dat de adviseur van de Gemeente
banden heeft met de rondvaartbotenbranche. Hoe onwenselijk zo'n
belangenverstrengeling ook is, dat zou een boel verklaren, vindt u
ook niet? Dat zou zelfs kunnen verklaren waarom elektrisch varen
krampachtig buiten de boot wordt gehouden (sorry voor de flauwe grap,
kon het niet laten). Ja, want zeg nou zelf: ziet u het voor u? Een
wildgroei aan fluisterbootjes die langzaam genietend de grachten
verstoppen? Die de rondvaartboten zouden hinderen in hun gesjees over
de waterwegen? Waar de klanten van de rondvaartboten zelfs naar toe
zouden kunnen overlopen? Het is maar een gissinkje, hoor, maar ruik
ik hier iets?
Op AT5.nl gepubliceerd.
Comments
Post a Comment