Wij Amsterdammers mogen van de VPRO Zomergasten op het witte doek gaan kijken. In de Uitkijk, met het benodigde natje en droogje van het huis. Ik heb even geaarzeld of ik dat niet zou doen. Maar met een hel verlichte laptop op die pluche in die verder donkere zaal gaan zitten leek me toch geen goed idee.
Van Johan
Simons had ik nooit gehoord, dacht ik. Tot ik in mijn
vooronderzoek stuitte op een vroege regiewerk van hem: Bacchanten.
Die was ik potverdorie gaan zien! In de grijze begin jaren '80, in
Carré. Ik ging er wel van uit dat het om een dansvoorstelling ging
(een moderne, übersaaie, zoals modieus in die tijd), maar nu lees ik
dat het om toneel ging. Even van mijn stuk ('heb ik de verkeerde
voorstelling voor ogen?', 'Laat mijn geheugen me in de steek?'), lees
ik door en vind ik uit dat Johan een dansopleiding heeft genoten. Ik
haal opgelucht adem. Dat scheelt. De dementie heeft nog even niet
toegeslagen.
Hij blijkt regisseur te zijn van
voornamelijk toneel maar ook enkele opera's, beroemde theatergroep
Hollandia te hebben opgericht, in Gent te hebben gewerkt en
tegenwoordig als leider van het Duitse theatergezelschap
Münchner Kammerspiele. Voorts is hij in 1946 geboren, wilde
zendeling worden, vertrok in 1968 of all years naar Parijs om
danser te worden, heeft hij de slagzin “durf denken” hoog in het
vaandel, bezit een eredoctoraat van de Universiteit van Gent en heeft
de dr J.P. Van Praag-prijs ontvangen, de 'tweejaarlijkse prijs die
het Humanistisch Verbond uitreikt aan iemand die zich op geheel eigen
wijze inzet voor een menswaardiger samenleving.'
Hij had aangekondigd dat het wel snor
zat, dat Zomergasten, omdat het op regisseren leek, alleen nu stond
hij in het middelpunt in plaats van de acteurs. Of dat bewaarheid
werd beoordeel ik plat: als je de geïnterviewde tot biggelende
tranen beweegt dan heb je het wat mij betreft geflikt.
Een kleine waarschuwing vooraf, voor
het ietwat afwijkende vocabulair van de geïnterviewde. Zo betekent
'Met jezelf samenvallen': 'niet vooruit denken en ook niet achteruit
denken maar samen met de interviewer in het moment blijven'. 'In het
moment zijn', 'de lagen van zijn
zijn en niet-zijn', 'een oude ziel' etc... je moet hier wel tegen
kunnen.
FRAGMENT Toon Hermans uit 1980. Wim
Kan, Wim Sonneveld, en Toon Hermans waren 'de grote drie' bij hem
thuis. Dit is blijvend niet mijn humor. Hoewel, dat laten wachten van
het publiek is tamelijk briljant - ik kan me voorstellen dat je hier
de slappe lach om krijgt, eenmaal potdicht opgesloten in een beroemde
theaterzaal voor de beroemde voorstelling van een beroemde komiek.
JS: 'Dat hij dat durft. Het is naar
binnen en naar buiten, wat hij doet. [...]Obama is iemand die veel
contact met zichzelf heeft als hij spreekt. Dat is het kenmerk van de
grote entertainer en de grote spreker. Obama staat eigenlijk heel
smal. Dat is een man die zijn evenwicht zoekt.'
WdeJ: 'Zou je Toon Hermans kunnen
gebruiken?'
JS: 'Nee, ik denk het niet. Ik denk
niet dat je iets te vertellen hebt tegen Toon Hermans.' Waar is de
Johan Simons die woedend
wegliep bij de Haagsche Comedie, roepend: 'Je moet een acteur
niets voorschrijven. Die wil zijn eigen creativiteit gebruiken.
Vrijlaten, dat is het geheim.'?
FRAGMENT:
Wim Kayzer uit de meesterlijke serie
uit 2000: 'Van de schoonheid en de troost', interview met schrijver
Coetzee.
WK: 'Je vergeet het slechte en het
lelijke om te kunnen overleven'
C: 'Ik doe dat niet zoveel want het is
mijn beroep als schrijver om me te herinneren hoe het leven was.'
Johan vindt Coetzee niet goed uit de
verf komen. Ooit heeft hij Houellebeck ontmoet en het was ook zo: hij
sprak niet. Toen raakte hij hem aan en dat brak het ijs, Houellebeck
begon te vertellen. Maar dat was in een Belgisch café, meen ik
begrepen te hebben, niet in een statige interview. Ik betwijfel of
dat zomaar gewerkt zou hebben tussen Wim Kayzer en Coetzee.
Johan Simons is dyslectisch. 'Zeer'.
Voelt zich een analfabeet. Zijn Duits is naar eigen zeggen heel
slecht, terwijl hij daar al jaren werkt. Op school was hij dom
verklaard. Pas later werd de diagnose dyslexie gesteld. Dat heeft met
zijn opvoeding, met zijn vader te maken. Tenenkrommend gebrek aan 'in
het moment zijn' van Wilfried de Jong.
Zijn creativiteit komt volgens hem door
de fantasie die hij tussen zijn 4de en zijn 12de moest opvoeren
vanwege het slechte huwelijk van zijn ouders. Ze waren christelijk:
je scheidde niet: 'Geen ongelukkig jeugd maar tot mijn 15de in bed
gepiest dus ergens moet er toch iets zijn.' Is in therapie geweest
daarvoor. Voor het slechte huwelijk van zijn vader en zijn moeder.
Hij mocht niet van zijn vader houden van zijn moeder, voelde hij.
Vader kon meesterlijk vertellen, met zijn hazenlip. At twaalf
boterhammen met stroop elke zondagmorgen. Johan kan hem nadoen, met
het gedempt geluid van de hazenlip er vlekkeloos bij. Later heeft hij
zijn vader wel weten te waarderen. Eerder niet omdat de moeder ze
voor hield dat hij lui was. Hij gokte. Had een bakkerij geërfd van
oma en hielp het 'naar de gallemiezen'. Moeder kwam uit een
boerenfamilie. Haar broers sloten vader op in de gootsteenkast tot
hij zijn excuses aan moeder bood voor het vergokken van het geld.
WdeJ: 'Je moeder heeft wel recht van
spreken gehad zo te horen...'
JS: 'Maar hij had humor...'
WdeJ: 'Vind je dat ze dat daar tegen
weg moeten had moeten strepen?'
FRAGMENT van een Duitse film ('Das
Leben der schizophrenische Hans...'?) featuring een jongetje
met een hazenlip.
'Een regisseur behoort het perfecte te
zoeken maar er is altijd iets in mij dat het imperfecte, het
onvolkomen toont. Ik ben meer geïnteresseerd in acteurs die lelijk
repeteren dan in acteurs die meteen het ultieme voorschotelen. Achter
dat imperfecte ligt een grote menselijkheid. Een hart gaat sneller
kloppen van iets dat imperfect is. Van iets imperfects ga je je
dingen afvragen. Daarom is mijn leeftijd van 67 perfect: op die
leeftijd kun je meer risico nemen omdat je niets meer te verliezen
hebt. Dat wil ik in mijn vak: zoveel mogelijk risico's nemen. Is het
kunst, is het geen kunst? Op die lijn zit ik. Kunst is onderdeel van
die cultuur, staat er boven en levert commentaar op die cultuur.
Daarom moet kunst gesubsidieerd worden want het moet onbekommerd
kunnen oordelen.'
FRAGMENT: 'Belovy', documentaire van de
Rus Korsakovski. JS: 'De realiteit van die mensen wordt tot Kunst
verheven'
Man en vrouw (broer en zus) aan de
keukentafel van een aftands huis.
Vrouw: 'Waarom moet je mij vermoorden?'
(Dronken) man: 'Omdat je het doel van
het leven niet kent.'
Daarop valt hij in slaap op tafel. Bij
het weder horen van de geluidsband huilt en lacht zijn zuster
tegelijk. Ze staat opeens op en doet een dansje, al zingend “ik
maai en ik draai met mijn kont, heb ik geen mooie kont? Wees niet
boos moeder dat ik zoveel brood eet, 1 roebel kost het hooi, 3 roebel
voor de hele zooi'. Ze draait in het rond, ze is dik en in lompen
gekleed. Ze stampt ritmisch op de grond met haar blote voeten. Op de
achtergrond hoor je haar broer snurken.
Dit is inderdaad kunst. Net wat Johan
Simons zegt.
Zijn rechter ringvinger is eraf gerukt
bij een val. Hij heeft hem niet weer aan laten naaien want dat zou
anders maar tot ellende leiden, zeiden de chirurgen.
Hij houdt van dorpen. kleine
gemeenschappen omdat 'als iemand er dood gaat, je het merkt. In
steden wordt dat weggestopt.' WdeJ: “Waarom hou je van kleine
gemeenschappen?' Duh.
Hij geloofde, ging naar de kerk en de
zondagsschool, elke dag werd thuis een stukkie uit de bijbel
voorgelezen, met 15 wist hij alle psalmen uit zijn hoofd en wilde
zendeling worden.
Toen hij 7 jaar was brak de
watersnoodramp. Hij woonde in de getroffen gebieden. Dijken braken
door. Hij zag dat alles wat gras was geweest opeens veranderd was in
zee. Het maakte hem niet bang of triest maar euforisch: 'Dit is het
werk van God, dit moet God zijn.' Hij had een directe band met God.
'De grootste straf van God is dat hij niet bestaat.'
Fragment 4
Pasolini, 'grootste dichter van de
20ste eeuw', wordt geïnterviewd door zijn muze (en vermoedelijk
lover), een acteur die ik stomtoevallig gisteravond op de buis zag,
in de Decameron of de Canterbury tales, twee meesterwerken van
Pasolini.
Pasolini: 'Het onderproletariat is de
wereld van werkende mensen in een streek waar geen industrie is,' een
beetje zoals Asschers Oost-Europeanen die het schaarse fabriekswerk
van ons klootjesvolk komen ontnemen. Het 'subproletariaat' noemt
Johan het later, wat net zo mooi is.
Pasolini, in het Frans: 'Le peuple
n'existe pas dans l'Italie moderne. C'est la masse. En réponse à la
masse, j'ai fait des films plus difficiles, incompréhensibles.'
WdeJ: 'Jij ook?'
JS: 'Nee, theater is geen massamedium.'
WdeJ (adrem): 'Maar dat was je
intentie...'
(Met Paul Koek wilde hij theater maken
voor mensen die nooit naar theater gingen, maar na een jaar Hollandia
hadden ze al een kring van bezoekers uit de kunstkringen van
Amsterdam.)
JS: 'Ja maar niet gelukt, vind ik. Maar
ik wil het toch. Daar kom ik vandaan.'
WdeJ: 'Maar waarom toch? Je bent een
welgestelde burger, je hebt een topbaan in München, je hoeft toch
niet de hele tijd met die jeugd aan te komen?'
JS: 'Net als Pasolini, daar zit de
macht, en die wil je door elkaar schudden. Dat heeft Pasolini ook
gedaan. Hij heeft laten zien hoe de onder- en de bovenwereld en de
kerk met elkaar verweven waren. En met zijn homosexualiteit... Hij
was een provocateur
WdeJ: 'Ben jij dat ook?'
JS: 'Ik probeer zo dicht mogelijk bij
de waarheid te komen. Het is lastig als welgestelde burger. Waarom
weet ik niet. Misschien niet lastiger maar je moet je altijd afvragen
waar je vandaan komt. Ik wil altijd bij mezelf te rade gaan: wat is
huichelachtig aan mezelf.'
WdeJ: 'Met highbrow Kunst maak je de
machthebbers het moeilijk.'
JS: 'Ja met highbrow Kunst schop je
tegen schenen want je zegt: ik wil dat er een nieuwe elite is. Maar
die is er niet. Ik wil in discussie met die nieuwe elite.'
FRAGMENT: Documentaire van Alexander
Oey over fotograaf Jeff Wall.
Hij herensceneert dingen die hij zag om
ze te fotograferen zodat hij details kan uitvergroten en zo iets
duidelijk maken dat hij op het moment van zien niet perse bewust van
was.
(En toen crashte windows, werkelijk
waar, en moest ik weer opstarten. Wat heel lang duurde. Ik raakte
even in paniek. Had ik even mazzel dat dat gebeurde tijdens een
fragment, en ook nog een fragment dat ik kende. Wel bad ik even dat
ik bijtijds had opgeslagen.)
Fragment uit 'De uitverkorene', met
Kees Prins en Pierre Bokma. Een steengoede Nederlandse (sic) film
over twee broers die en bedrijf hebben waar dingen gebeuren die niet
door de beugel kunnen. In die ruzie tussen die twee broers zie je
Pierre Bokma een kind van 8 worden. Kees Prins: “Ben je Caïn of
ben je Abel?”
JS: 'Zulke goeie acteurs moet je heel
zijdelings, heel voorzichtig corrigeren'
WdeJ: 'Eigenlijk je handen op je rug
doen en niets zeggen'
JS: 'Ja, regisseren is voornamelijk
zoveel mogelijk je mond houden.' Hij zou waarschijnlijk moeite hebben
met een acteur als Brad Pitt, die claimt niets te kunnen zonder een
ferme regisseurshand.
FRAGMENT: Pater familias voert het
woord aan plechtige tafel in 'The Damned' van Luchino Visconti, een
miljoenen kostende film die Johan namaakte op het toneel. Machtsthema
zijn voor hem belangrijk, 'ik zat in die machtshoek te wroeten, eerst
boerenstukken, daarna Griekse tragedies die daar in het verlengde van
lagen, daarna werk over de hedendaagse machtshebbers. Het stuk De
val der goden gaat daar specifiek over. Met heel goede acteurs:
Jeroen Willems, Peter Paul Muller, Van Huet, Elsie de Brauw. Een stuk
met als basis de film van Visconti, maar dan gespeeld door
Nederlandse acteurs, in Duistland, en in het Duits.'
Goede acteurs, in het bijzonder de
hoofdrol, gespeeld door Jeroen Willems.
'Als Pierre Bokma een romanschrijver
is, dan is Jeroen Willems een dichter, een poëet. Een poëet omdat
elk woord bij hem een waarde krijgt. Die stem is weergaloos.'
'Jeroen is op 50 jarige leeftijd
overleden aan een hartaanval in Carré. Alles bij hem ging de diepte
in. Die jongen is geboren met een oude ziel, alsof hij al 20 levens
heeft geleefd. Je kon het aanraken maar eigenlijk ook weer niet. Hij
had een enorme lading toen ik hem voor het eerst op de academie
lesgaf. Hij kon heel lelijk repeteren. Hij was altijd onzeker. Je
moest hem altijd opduwen op het toneel. Stapels goeie recensies deden
daar niets aan. Dat maakt de goeie acteur. Het weten hoe een publiek
in elkaar steekt. Hij kon echt op dat moment daar zijn. Maar achteraf
zou hij negen van de tien keer zeggen: het kon beter. Het komt
doordat je heel veel gedachtes toelaat. Vroeger had je een rol en
beperkte je je tot die rol. Nu is het onder invloed van films etc.
veranderd. Al het mogelijke wat je op zo'n moment kan denken laat je
toe. Bij wijze van spreken: “Wat heeft die voor jas aan.”'
'Dat hartaanval... hij ontplofte zowat,
hij kon niet verder meer. Dat gebeurt met die grote mensen vaak. Hij
vroeg waanzinnig veel van zichzelf. Hij verlangde heel veel van
zichzelf.'
Wilfried de Jong, die ik tot dan toe
matig vond, kwam goed uit de verf in dit stukje over Jeroen Willems.
Hij vroeg raak en liet Johan Simons heel emotioneel worden. Hij
huilde zelfs: 'Hij was als een zoon.”
WdeJ (na een meesterlijke stilte):
'Zullen we nog een keer naar hem kijken?
FRAGMENT: Jeroen Willems speelt Jacques
Brel die zingt een toepasselijk liedje over Brels chauffeur en
vertrouweling, de gestorven Georges ‘Jojo’
Pasquier:
'Wij
liggen hier te praten
van
jeugd die plots voorbij was
wij
weten al te goed
dat
de wereld draait
op
gebrek aan moed.
Al
lig je diep Jojo, je hoop wordt gehoord
Al
lig je diep, je leeft nog voort.'
Jeroen Willems kon heel mooi zingen,
weet ik nu.
Wilfried voelt het
emotionele moment haast vrouwelijk aan: Wat doen we? vraagt hij
hardop. 'Wil je nog even stil zijn?'
Maar
dat hoeft niet. Wilfried laat Johan het volgende fragment kiezen. Het
wordt een interview van filosoof Peter 'een van de grootste
hedendaagse filosofen' Sloterdijk, over zijn (opzienbarende) boek
Regeln für den Menschenpark.
JS: 'De
Verlichting wordt omschreven als een project om het noodlot te
saboteren.[...] Peter Sloterdijk provoceert, net als Houellebeck in
Elementaire deeltjes.
We moeten een andere idee over onszelf ontwikkelen. “Waarom
scheppen we niet mensen die het beter doen dan wat er nu rondloopt?”
Dat is een theatrale gedachte. Met zo'n onderwerp worden mensen
direct na een voorstelling kwaad over het in twijfel trekken van de
mensensoort.'
Bij zo'n dijk van
een thema, de maakbaarheid van de mens, grijpt de onvolkomenheid van
het format Zomergasten je aan de keel: toch te veel fragmenten, toch
niet genoeg gepraat, niet genoeg diepgang. Ook al werden er
fragmenten geschrapt (Jimmy Hendriks), dan nog blijft zo'n grootst
thema enkel aangestipt. Even gaat het over huichelachtigheid ('Waarom
zouden we de mens steeds centraal stellen en twee, het geeft ons een
idee van nederigheid, kleinheid'), wat je naar meer doet snakken,
maar het wordt niet verder uitgediept. Wat er gezegd wordt is enkel
het volgende: Eigenlijk zijn we sinds het uitvinden van de pil bezig
met het maken van de mens. We beïnvloeden het lot. Nu steeds meer
met de gentechniek etc. Hoe interessant zou het zijn om ze (allebei)
daar over te laten discussiëren! Maar ja, wat ik wil is eigenlijk
een Van de schoonheid en de troost nieuwe stijl. Dit is geen Van de
schoonheid en de troost, dit is Zomergasten, en daar moeten we het
mee doen.
FRAGMENT: Alain
Platel, Vlaamse choreograaf, 'omdat ik die beter dan mezelf vind.
Vind ik een hele grote meneer. Hij is beter in mensen ontroeren. Hij
kan mensen diep in de ziel treffen. Nog meer dan ik voor de
onvolkomenheid durf uit te komen. Anderen zullen dat niet vinden,
maar ík vind dat.': 'Wolf' in de opera van Parijs, 2002: een kudde
honden rennen de trap van de Opera op. Reacties van het publiek
achteraf: 'Dit zijn slechte dansers', 'N'importe quoi!', 'Ça
pourrait finir d'une maniere brillante mais non', 'Certaines scènes
sont choquantes', 'Scandaleux. Dégradant', en uiteindelijk het
dodelijke: 'J'ai un abonnement à l'Opéra, je viens très souvent.
J'apprécie le classique et le moderne aussi, mais pas de la
dépravation comme ça'. Staande ovatie en boegeroep tegelijk sluiten
de voorstelling af.
JS: 'Die honden,
dat is natuurlijkheid. Natuurlijkheid tegenover kunstmatigheid. Dat
is wat hij wil laten zien. Maar die reactie van die vrouw aan het
slot, die veel van theater houdt maar volledig teleurgesteld is: dat
is iets wat je bezig houdt. Je maakt iets dat fantastisch is, en
iemand die veel naar theater gaat vind het niets. Dat blijft je bezig
houden.'
'In Duitsland is
er geen consensus-cultuur zoals in Nederland, maar een polemische
cultuur. Je gaat de discussie met elkaar aan. Daartoe dient theater
en daarom word je gesubsidieerd. Je hebt publiekssucces en
kritieksucces ('feuilletonsucces').
De eerste keer dat
Johan Simons een opera regisseerde riepen 3000 van de 4000 aanwezigen
boe. Het blijft pijnlijk om met dat boegeroep om te gaan. Je moet wel
de kritiek in de gaten houden want 'kritiek word geacht het eerder te
zien dan het publiek. Als kritiek goed zijn, als ze interessant over
je schrijven, dan komt het publiek vanzelf.'
FRAGMENT: opera
met boegeroep (om iets dat in het publiek wordt gelanceerd) dat door
een paar zinnen van dirigent Ricardo Muti aan het publiek (waar
Berlusconi onder zat) wordt omgebogen in daverend applaus. Hij heeft
het over het desastreuze kunstbeleid, zegt dat er normaliter niet
naar hem geluisterd wordt, en dat hij daarom deze gelegenheid te baat
neemt om een lans te breken voor de Kunsten. 'Maar wel in de maat,
hoor!' roept Muti grappig aan koor en orkest voor zij Verdi's
slavenkoor laten schitteren. JS: 'Achter de tranen van het koor zie
ik de wereld van het niet meer serieus nemen van Kunst. In Italië is
ook veel bezuinigd op Kunst. Net als in Nederland in het vorige
kabinet. Ik neem het de staatssecretaris van cultuur heel kwalijk dat
hij zei dat hij dankbaar was dat hij weinig kennis had van kunst
omdat hij daar makkelijker op kon bezuinigen. Ik voel me hierdoor
geraakt. Het is respectloos. [...] Nederland was het land van de
fijne strukturen, van de kleine huizen waar geëxperimenteerd werd,
van de fijnmazige subsidielandschap. Dat is nu kapot gemaakt.'
FRAGMENT
uit de keuzefilm Hundstage
van de Oosterijkse regisseur Ulrich
Seidl.
JS:
'Het is een echte tragicomedie: hoe mensen overdag zijn en hoe ze 's
nachts veranderen in duivels'
WdeJ:
'Verander je 's nachts in een duivel?'
JS: 'Ik heb wel
elke dag te maken met doodsangst. Ik krijg geen adem meer. De dood,
daar zie ik heel erg tegenop. Ik ben heel bang dat ik een slechte
dood krijg. Daarom wil ik graag over mijn eigen dood beslissen. Met
een euthanasieverklaring, zoals Claus dat gedaan heeft. Wanneer, dat
kun je niet precies zeggen. Lichamelijk vind ik het nog niet zo'n
ramp, maar geestelijk... Dat je niet meer weet wat je zegt. Ik wil
heel graag blijven werken. [...] Meestal word ik geteisterd door...
depressiviteit is het niet, maar ontevredenheid... “er moet iets
gebeuren”...'
Elsie de Brauw is
zijn vrouw, leren we nu pas.
'Er moet nog van
alles gebeuren. Ik heb nog niet gemaakt... Er moet nog iets zijn. Ik
ben nu bij voorbeeld heel verheugd over een voorstelling van 6 uur
'Reis naar het einde van de nacht' van Céline. De hoofdpersoon
speelt 6 uur lang. Door. Hij gaat door een heleboel lagen van zijn
zijn en niet-zijn. Dat zijn de dingen die ik wil maken. In mijn werk
wil ik proberen steeds extremer te zijn. Om de waarheid te vinden die
daar achter zit. In het volgende fragment zit het helemaal'
Daar is niets van
gelogen.
FRAGMENT
Reinbert de Leeuw. De Gurrelieder.
356 musici. We zien (horen!) de repetitie, en we zien (horen!) het
resultaat. En het werk dat ertussen zit (RdeL: 'Het is mij te
massief')
Inderdaad een hele
treffende, bijna woordeloze beschrijving van wat een dirigent,
eigenlijk een regisseur, is.
Ik heb toch van
Wilfried kunnen genieten. Hij was een oppervlakkige of liever gezegd
subtiele, haast onzichtbare, vragensteller. Wat helemaal niet gek is
in het bijzijn van zulke grootheden die zichzelf vanzelf wel
verkopen, net als die acteurs die geen regie behoeven. Maar op de
cruciale momenten was hij daar, patsboem, met boog, pijl, hart.
'Leve de Kunst!'
sluit Johan de avond af. 'Ik had wel een moment vanavond dat ik erin
zat ja.' We weten welke. Dank u hiervoor, heren Simons en De Jong.
Comments
Post a Comment