Michiel Huisman is het nieuwste
boegbeeld van Chanel, de eerste Nederlander op die felbegeerde en dik
betaalde post. In die hoedanigheid speelt hij een hoofdrol in het
laatste reclamefilmpje
van het concern. Dat door de huidige strategie geen reclamefilmpje
meer mag heten maar een heuse film. De Volkskrant duidt het verhaal
voor mij – gelukkig anders had ik er nooit zo veel achter gezocht:
een succesvol topmodel (Giselle Bündchen) gooit, zeer tegen de
tijdgeest in, haar carrière overboord om haar relatie te redden.
Het toeval wil dat Tara Elders,
IRL-echtgenote van Michiel Huisman, op vergelijkbare manier háár
filmcarrière opgaf om voor hun dochter te zorgen. Het
acteursechtpaar vestigde zich in de VS nadat het mannelijk onderdeel
een vaste aanstelling bij HBO kreeg. Hij vloog bovendien constant
naar het buitenland voor rollen in uiteenlopende producties. Moeder
Tara besloot voor haar kind op te komen: als zíj bleef acteren, was
er niemand meer thuis voor het kleine grut. De carrière van Michiel
ging sky high, die kreeg dus voorgang. Destijds had ik, te midden van
een berg mixed feelings, bewondering voor haar onorthodoxe keuze. Een
paar generaties geleden was zoiets nog gangbaar, tegenwoordig cijfert
geen vrouw op weg naar de top zich meer weg voor het gezin. Het kind
wordt overal in de westerse wereld dagelijks met het badwater
weggegooid.
Facebook en Apple, hip als ze zijn,
springen in op deze ontwikkeling: ze faciliteren het invriezen van
embryo's pardon eicellen van hun vrouwelijke werknemers, zodat een
eventuele moederschap niet in de weg zal staan van hun werk. Dát is
de kant waar we op gaan. Menopausaal en moeder. Ik wens de nieuwe
generaties veel sterkte.
Aan de andere kant kan het weer een
stepping stone vormen in het bereiken van één van mijn
doelstellingen voor het universum, namelijk het acuut laten krimpen
van het aantal mensen op aarde. Onzin moet je aanmoedigen is mijn
motto, en dat moet ik hier op toepassen. Hoe meer vrouwen het
moederschap uitstellen, hoe minder baby's er geboren worden. Zo
simpel is dat.
http://www.volkskrant.nl/leven/hoe-is-de-nieuwe-chanel-no-5-commercial-met-michiel-huisman~a3769702/
Comments
Post a Comment