Immigratie en feminisme. Die twee zijn
voor mij verbonden. Vrouwen hebben zich in West Europa de afgelopen
eeuw met veel moeite weten te emanciperen. Stemrecht
voor vrouwen is er in NL pas sinds 1919 (in Frankrijk sinds 1944!).
Tot de jaren dinges mochten getrouwde vrouwen hun bankzaken niet
zelfstandig regelen omdat zij wettelijk als
handelingsonbekwaam gebrandmerkt waren.
We zijn er nog niet, maar veel is
bereikt. Dat restje ongelijkheid kunnen we wel aan. We zijn immers
geen minderheid maar een meerderheid. Een zachtaardige, niet op macht
beluste meerderheid weliswaar, die zorgzaamheid hoger in het vaandel
heeft dan gewin. Het evenwicht is echter precair. Te vaak moet de
verdeling der (onbetaalde) zorgtaken nog aan de keukentafel beslecht
worden. Te vaak worden vrouwen die graag voltijds buitenshuis werken
nog teruggeworpen naar het aanrecht vanwege de kosten van
kinderopvang. Te vaak zitten atavistische patronen nog tussen droom
en daad.
Maar we zijn er bijna. Ik heb er vrede
mee. Als dochter van een man, moeder van 2 zonen en wederhelft van
een echtgenoot heb ik begrip voor de mannelijke kant van de zaak. Als
vrouw behept met een relatief hoog testosterongehalte kan ik enkel
raden wat een tienvoud ervan in je geest en lijf doet. Ik ben dan ook
een begripvolle feministe. Voor beide kanten. Van mij moeten moeders niet gedwongen worden te werken, en zeker niet in deze tijd van
vergaande mechanisatie. Werk wordt toch in rap tempo een privilege; je zou wel gek zijn labbekakken en verzorgende types te dwingen de schaarse arbeidsplekken te bezetten, die toekomen aan de ambitieuze exemplaren. De betaling van werk zoals wij die kennen is
in mijn ogen een door een achterhaalde mannenmaatschappij opgezet en in stand
gehouden systeem. Economie draait evengoed op de gratis olie van
moeders, dochters en echtgenoten, met hun vrijwillige
verzorgingsdrang. Ruim baan en respect voor die vrouwen dus! Ze zijn
een zegen voor de maatschappij.
Ruim baan ook voor de andere groep, de
groep vrouwen die dat verzorgen niet zo in zich hebben (er zijn er
genoeg!). Ruim baan voor vrouwen die daar tussenin zitten. “Vrouwen”
is een enorme groep diverse individuen in allerlei gezinssituaties,
en allerlei hormonale balansen. Laten we begrip en oog hebben voor
die diversiteit. Wat ook, natuurlijk, voor mannen geldt.
Ik groeide op in Frankrijk met een
voltijds werkende moeder en dito grootmoeder. In Frankrijk is dat
sinds de Pruisische oorlog van 1870 de regel. Mij is jullie
collectieve frustratie van de 'moeder thuis met de thee' onbekend. Ik
ging er dus van mijn positie als mens uit, niet als vrouw. Groot was
mijn desillusie toen ik kinderen kreeg en de (Nederlandse) vaders in
mijn leven mij pontificaal lieten zitten met de verzorging van de
kinderen, ondanks serieuze afspraken vooraf. Een blik om me heen
bevestigde dat mijn ervaring niet op zichzelf stond (ymmv). Het
vernisje van maatschappelijke emancipatie bleek flinterdun. Zodra
kinderen komen komt het automatisch op vrouwen neer. Elke millimeter
ruimte wordt privé bevochten aan de keukentafel. Zelfde scenario met
de verzorging van hulpbehoevende ouders. In de grote meerderheid
wordt dat uitgevoerd door dochters.
Blij ben je dus als vrouw als de
maatschappij je in je strijd (het is een strijd) backupt. Een
seculiere maatschappij en dito overheid doet dat. Die zadelt je niet
op met archaïsche dogma's over vrouwen die thuis moeten blijven en
meer van dit soort onzin. Hoe anders is het gesteld in de culturen
van een groot deel van onze immigranten. Als meisje geboren in zo'n
culturele belading moet je het hebben van een overheid en
maatschappij die feministische waarden van gelijkwaardigheid van man
en vrouw (en homo's nu we toch bezig zijn) onvoorwaardelijk
uitdragen. Geen knieval omwille van religie. Geen goedgepraat. Vrouw
en man zijn gelijk, dochters en zonen mogen net zoveel, vrouwen zijn
niet de hoedsters van uw eer, en homo zijn is doodnormaal.
In Frankrijk is het al een tijd zo dat
dat seculier karakter van de maatschappij onder druk staat. Vlakbij
Parijs werd in september een zogenaamd `Salon de la femme musulmane´
gehouden. Door mannen. Door móslimmannen. Op de posters
leuzen als ´Vrouw blijf thuis! Bedek je! Gehoorzaam aan je man!'
Vervang de woorden vrouw en man maar eens door Jood, Moslim, blank,
zwart: “Moslim blijf thuis, bedek je en gehoorzaam aan de Jood.”
of “Nederlander blijf thuis, bedek je een gehoorzaam aan de
Surinamers.”
De Salon werd geïnterrumpeerd
door Femen-activisten (“Harpies obscènes” Marine Le Pen
dixit) van Noord Afrikaanse komaf, die het podium op stormden
“Niemand onderwerpt mij, ik ben mijn eigen profeet” op hun naakte
torso geschilderd. Zij werden hardhandig van het podium verwijderd en in
elkaar geslagen.
Een vrouw
van de Franse SP praatte daarover met de pers. De fractieleider
(een moslimman) wil haar sindsdien uit de partij laten verwijderen.
Dit is waarom ik in Nederland roep:
'Overheid en maatschappij, blijf feministische waarden van gelijkheid
tussen man en vrouw uitdragen!'
Het is niet altijd de schuld van de echtgenoot. Bij ons op kantoor heerst ook zo'n sfeer van 'de vrouw moet voor de kinderen zorgen'. Als mijn mannelijke collega een papa-dag aanvraagt, wordt daar heel neerbuigend over gedaan. Dat is niet leuk en niet meer van deze tijd. Ik als vrouw heb al per definitie een achterstand en moet vechten om gehoord en serieus genomen te worden. Allemaal haantjes hier.
ReplyDelete