Als ik mezelf herinner in mijn
twintiger jaren dan zie ik me achter Jasper (Grootveld, red)
aansjokken in Amsterdam nu Oost. Toen de zanderige vlaktes achter de
Oostelijke Eilanden.
Het was een surrealistische plek. Als
door een contrastlens in donkergroen zwartwit. Hoge, brede, lange blokkendozen uit het industrieel
tijdperk. Grijsrood baksteentjes overal. Op muren, op (stukken van)
de weg, naast gebarsten betonplaten en onkruid, koolterpen,
vrachtschepen en verlaten spoorlijnen.
Ook sleepte hij me mee naar De
Eilander, zijn stam-alcoholistencafé. Waar ook ik elke keer dronken
werd. High waren we al want Jasper rookte constant stickies, van pure
wiet, voor de geestelijke verruiming dat dat gaf. Zo gaaf hij mij ook
les, ik zijn leerlinge Soft Building.
Hoe meer ik eraan denk hoe gekker ik
het vind.
Maar hoe bijzonder dat was! Hoe ik als
piepjong Frans kuikentje onder zijn vleugel verdween en hoe hij mij
heeft gevormd. Dat praten praten praten, onder het roken van een
stickie. Jaren heb ik niets terug gezegd, gehypnotiseerd door die
onvoorstelbaar waardevolle woorden. Ik luisterde maar, nam alles in
me op. Des te gekker is het dat het me nu zoveel moeite kost om het
op te schrijven. Iets dat ik al jaren probeer en elke keer mislukt.
Ik kan de woorden niet vinden - ik vind de woorden wel maar vind ze
maar niets. Ze dekken de lading niet, ze dansen niet in mijn ziel
zoals de woorden van Jasper tegen mijn 20-jarige ik.
Ik voelde me zeer bevoorrecht dat ik
gewoon, zomaar, eindeloos privéles kreeg van die geniale man. Ik ben
zijn knooptechniek nooit vergeten. Nog steeds echoën zijn woorden in
mijn hoofd, als ik een touwtje pak en ga knopen. Ik leerde Kunst te
maken. Los van tradities en gewoontes. Ik leerde een nieuwe manier,
een nieuwe wereld. Soft Building. Drijvend land. Zachte schepen
waarop planten groeiden. Majestueuze, aardige schepen, magische
schepen. Jasper vormde mijn geest om. We liepen naar de Borneokade en
gingen op de Yuppie zitten, in de cabien rolde hij een stickie en
begon hij te praten. Dan liet hij me het zien in de praktijk, pakte
hij een touwtje en ging hij dingen aan elkaar knopen. Ik deed mee,
maar ik mocht niet volledig na-apen. Ik moest mijn eigen weg vinden,
mijn eigen knooptaal.
Ik heb nu de leeftijd die hij toen had
en heb mijn eigen piepjonge leerlingen. De plant heeft zaad gemaakt,
de zaadjes worden geplant. Op naar de volgende generatie, de volgende
wereld.
Comments
Post a Comment