De beroemdste
zin uit het stuk Huis clos van Jean-Paul Sartre, “l'enfer
c'est les autres”, wordt, al dan niet in het Nederlands “de hel,
dat zijn de anderen”, te pas en te onpas gebruikt, wanneer men
hinder ondervindt van de medemens. Toch is dat niet wat Sartre heeft
bedoeld. Hij had het over de 'en-soi', de 'pour-soi' en
de 'pour-autrui'. Over liberté et responsabilité, de
2 kernbegrippen van de filosofie van Sartre.
EN-SOI
Voor Sartre is
de mens zijn geweten. En dat is weer de gave om zichzelf en de wereld
te bedenken (se penser soi-même et penser le monde). Een object
doet/kan dat niet. Het IS, verder niets. Het is opgesloten in
zichzelf. Dat is en-soi. De mens heeft een unieke eigenschap,
hij kan nadenken. Die idee komt van Descartes (Cogito ergo sum). In
die zin is Sartre un philosophe cartésien.
VRIJHEID
EN VERANTWOORDELIJKHEID
Die unieke
status legt de mens verantwoordelijkheid op, waarvan de eerste
bestaat uit gebruik maken van zijn vrijheid.
Nadenken over
de wereld = oordelen
Oordelen =
criteria neerzetten en keuzes maken
Mens = som van
zijn daden (= Existentialisme, filosofie van Sartre)
God bestaat
niet. De mens is vrij om
zijn leven vorm te geven en de enige verantwoordelijke
hiervoor.
Huis clos
laat 3 mensen zien die hun vrijheid niet goed hebben benut, die de
verkeerde keuzes hebben gemaakt. Sartre is een pessimist, maar geen
moralist. Hij heeft niet zozeer een oordeel over goed en kwaad als
dat hij de mens tijdig wil waarschuwen voor de gevolgen van zijn
daden, van zijn keuzes of zijn gebrek daaraan. Kijk, zegt hij met
Huis clos, dit kan gebeuren als je dingen doet waar je zelf
niet achter staat, en die veroordeeld worden door de maatschappij
waarin je leeft. Dan moet je tegen jezelf en tegen de wereld liegen.
Omdat de waarheid over jezelf te pijnlijk is. Dus wees eerlijk, dat
is het beste, doe dingen waar je geen spijt van zult krijgen. Kortom:
maak keuzes waar je achter staat.
Niet alle daden
zijn echter gelijkwaardig. Er zijn grenzen. Het stuk is in 1944
geschreven. De Tweede Wereldoorlog heeft absoluut een grote invloed
op hem uitgeoefend, en dat zie je in het stuk weergegeven. In
Frankrijk collaboreert men volop met de Duitsers. Zelfs de regering
heeft openlijk gecollaboreerd. Dat gebrek aan heldenmoed is een doorn
in het oog en een grote schaamte voor menig intellectueel, Sartre
incluis. In 1946, twee jaar later, schreef hij dan ook een toneelstuk
Morts sans sépulture,
waarin hij de collabos streng
veroordeelt.
Vrijheid bij
Sartre is dus niet: ik doe wat ik wil wanneer ik wil en als ik dat
niet mag dan de hel dat zijn de anderen. Zeker niet:
mijn-buurman-draait-harde-muziek-de-hel-dat-zijn-de-anderen. Nee.
Vrijheid = engagement = een zin/richting kiezen voor je leven,
zin/richting geven aan je leven door daden.
Voor Sartre is
er geen god o.i.d. die regels opstelt van wat goed of slecht is. De
rest van de maatschappij doet dat achteraf, de anderen beoordelen je
daden. Er is dus altijd gevaar dat wat je doet achteraf als fout
bestempeld gaat worden. Maar voor Sartre gaat keuzes maken/zich
engageren vóór. Niets doen uit angst iets fout te doen, dat is pas
immoreel.
Daarin staat
hij diametraal t/o Zhuang Zi, een filosoof uit het oude China, die
juist een filosofie van laisser faire heeft. Die zegt dat ingrijpen
in de tao, de natuurlijke gang van zaken, pas problemen veroorzaakt.
POUR-SOI
et POUR-AUTRUI
Als
de mens alleen op de wereld was, was alles simpel. Niemand om hem
tegen te spreken. Om hem te beoordelen. Hij kon denken en doen
wat hij wilde. Hij zou niemand uitleg schuldig zijn, noch zichzelf
noch de anderen, want het zou niets uitmaken wat hij doet of niet
doet. Hij zou een absolute pour-soi zijn.
2 maren:
1) het is niet
realistisch: de mens is een sociaal dier, omringd door de
maatschappij. Hij is gedwongen om keuzes te maken die goed zijn voor
de maatschappij.
De situatie
van de mens (waar hij leeft en wanneer), heeft een belangrijke
invloed op de juistheid van zijn daden. Oorlogstijd of vrede vragen
om verschillend gedrag, net zoals tijdperken en plaats in de wereld.
De maatschappij, de situatie van de daden kent de waarde van en aan
de daden toe.
2) de mens zou
zichzelf niet goed kennen. Hij zou niet weten of wat hij denkt waar
is. Want dat wordt getoetst aan de anderen.
Zonder de
ander kan de pour-soi zonder probleem een verkeerd beeld van zichzelf
hebben. Voorbeeld, twee van de drie hoofdrollen van Huis clos:
Garcin die zichzelf heldhaftig vindt, en Estelle die zichzelf als
slachtoffer ziet, totdat de anderen hen anders beoordelen.
Om zichzelf
goed te kennen, om een objectief beeld van zichzelf te hebben, de
pour-soimens moet toegang hebben tot de ander, tot wat deze van hem
denkt. Dat is de pour-autrui.
DILEMMA
De pour-soi en
de pour-autrui zijn in conflict. Als ik de ander beoordeel, dan mag
de ander mij beoordelen. De ander reduceert mij tot object van zijn
beoordeling, van zijn gedachten. Ik word de 'bedachte'. Maar mensen
kunnen er niet tegen om als objecten gezien te worden, het is
onconfortabel tot ondraaglijk. Aan de andere kant: niemand kan zonder
de blik van de ander. Zie hier het dilemma.
DE HEL
Door
(ook tegen zichzelf) te liegen lukt het de pour-soi om een ander
beeld van zichzelf te creëren, om er gelukkig mee te zijn, om een
goed geweten over zichzelf te hebben. Door een extreme uitvergroting
van de consequenties (de hel in Huis clos), wil Sartre
aantonen dat de mens pas gelukkig is als zijn geweten in orde is. Als
hij vals speelt is hij de mauvaise foi, oneerlijk, vals. Hij
doet zich anders voor dan hij is, en valt onvermijdelijk ten prooi
aan de 'blik van de ander'. Dat is 'l'enfer c'est les autres'.
Huis
clos is een aanklacht tegen valsheid, tegen je voor iemand anders
voordoen dan je bent. Tegen mooipraten wat je gedaan hebt. De 3
rollen doen dat:
-
Garcin doet alsof hij een held is, terwijl hij een deserteur is
-
Estelle doet alsof ze een slachtoffer is terwijl ze haar kind heeft
vermoord
-
Ines doet alsof haar lesbische geaardheid (alsof niets) haar geen
pijn berokkent.
Alles
is eeuwig in de hel van Huis clos, behalve valsheid, want die
wordt ontmaskerd door de 2 anderen. Niet voor niets zijn het er 3.
Met zn 3'en kun je geen alliantie vormen, geen 2 tegen 2. Er is
altijd een buitengesloten derde die de 2 anderen beoordeelt.
Uiteindelijk moeten ze vast stellen: ons leven is een flop geweest.
De
hel, voor die 3 rollen, is dat ze niets meer kunnen doen aan wat ze
gedaan hebben. Ze zijn dood. De som van hun daden is uitgerekend. En
dat valt vies tegen.
Die
hel lijkt niet op de hel zoals we ons dat voorstellen. De dingen die
we erin verwachten (marteltuigen, vuur) ontbreken, en de dingen die
er liggen zijn ongebruikelijke objecten, die ook geen functie hebben,
die onnodig zijn. Dit misschien om de situatie van de drie gedoemden
te onderstrepen? Geen functie meer, onnodig, “boventallig”. De
personages zijn ook alleswetend. Ze weten dat het voor eeuwig is. Dat
is de marteling. Ze zijn 'fout' en kunnen er niets meer aan doen,
nooit meer. Zoals het citaat voluit luidt: “Pas besoin de gril,
l'enfer, c'est les autres” (geen grill nodig, de hel dat zijn de
anderen).
Duidelijk wordt dat psychische marteling erger is dan
fysieke (Garcin smeekt om fysieke marteling).
DE
SPIEGEL
De personages spreken constant over spiegels, ze zijn
geobsedeerd daardoor. Ze lijden onder een ondraaglijke afwezigheid
van spiegels. Spiegels = het ding zelf maar ook zijn substituut: de
blik van de ander.
1) pour-soi: ding, spiegel (het lijken, beeld klopt
zelden met wat je echt bent)
2) pour-autrui: blik van de anderen die bij elkaar
opgeteld ons ene beter beeld van onszelf geven
Spiegels zijn een uitgerekende illustratie van het thema
van het zijn en het lijken. Sartre analyseert de consequenties
hiervan op het gebied van de liefdesrelaties. Liefde/passie wordt ter
discussie gesteld (scene van de spiegel mondt uit in flirt). Voor
Sartre, liefde is ontkenning, misverstand. Het conflict tussen de
pour-soi en de pour-autrui maakt van passie een illusie. De hel van
Huis clos is een plek waar geen liefde mogelijk is - je hoeft
alleen een ander te laten kijken naar een verliefd stel om die
verliefdheid te ontkrachten.
THEATER
NB: Huis
clos is ook een techniek uit de cinema, als de hele film
in één enkele kamer is gedraaid, zoals in Rear window van
Hitchcock, 12 angry men etc.
Huis clos
is geen klassieke tragedie, want afwezigheid van actie, plot,
ontknoping en karakter (in de personages). Toch is er echte tragiek:
tragische visie op het bestaan, ondraaglijk wachten, angstige
verwachting bij het publiek. Huis clos is dus een tragische
anti-tragedie.
Sartre noemde
dit nieuw (in 1944) theaterconcept
théâtre de situation.
Daarin geen historische setting zoals in het klassiek theater, maar
situaties die bekend zijn aan iedereen, zoals de dood, universele
situaties. Het is een theater van het engagement, een théâtre de
représentation in tegenstelling tot théâtre d'imitation.
Sartre stelt iets voor om over na te denken.
RUIMTE
- 3 ruimtes: de
huis clos (de gesloten ruimte, de enige zichtbaar voor de kijker), de
ruimte van de hel (onzichtbaar doch zeker bestaand, en groter dan de
gesloten ruimte), de ruimte van de aarde (door beschrijvingen van de
acteurs)
TIJD
- real time
(zelfde tijd, geen exterieure actie)
- geniaal: in
die real time lukt het sartre om het gevoel van eeuwigheid weer te
geven. Doorhet heden te bevriezen.
- geen verleden
geen toekomst. Verleden is er enkel voor uitleg.
TAAL
- een bepaalde
soort taal voor elke rol aan het begin => wordt steeds rauwer en
kaler
- bedoeld om de
sociale conventies bloot te leggen, te ontmaskeren
- wijd spectrum
van tonen: komisch, ironisch, tragisch, lyrisch (enkele)
In de tekst
geen literaire perfectie, maar een verpletterende logica
die alles blootlegt. In populaire, zelfs grove taal. Sartre schroomt
niet om volop volkse uitdrukkingen, uitroepen, 'foutieve', mondelinge
taal te bezigen. Dat is geen nalatigheid (in 1944 was dit geen
gewoonte) maar een bewuste keuze van Sartre: de brute, directe kracht
van populaire taal zorgt voor maximaal effect. Doordat populaire taal
moeilijke filosofie toegankelijker voor iedereen maakt, komt de
boodschap over in alle lagen van de bevolking, niet alleen de elite.
Ik heb altijd gedacht dat dit mislukt was, omdat ik alleen de elite
hoorde spreken over Sartre, maar begreep mijn fout toen ik beelden
zag van de uitvaart van Sartre: “un fleuve” van
tienduizenden belangstellenden, die deed denken aan die van Victor
Hugo, ook zo'n darling of the masses. Sartre heeft dus wel
degelijk een breed publiek weten te boeien. Des te irritanter wanneer
je zijn beroemste zin verkeerd hoort gebruiken, tot aan wikipedia
toe.
[extra info]
UITLEG
OVER DE ROLLEN
Behalve
de volgende 3 hoodrollen is ook een bell boy
te zien.
GARCIN
- publicist (politieke journalist), geëngageerde
schrijver. Dood voor zijn pacifistische idealen. Hij vindt zichzelf
een held. Zijn daden bewijzen het tegendeel.
-
hij is een bange man, nerveus, boos. Hij heeft geen self
control.
- zijn daden klopen niet met zijn so called heldendom:
hij heeft geen verzet gepleegd tegen de oorlog
hij is gevlucht
zijn dood was niet heldhaftig
- zijn lafheid komt niet door erfelijkheid of karakter:
hij is vrij om te handelen. Hij is laf vanwege wat hij deed of niet
deed.
- vals, oneerlijk. Hij pretendeert te zijn wie hij niet
is.
- als hij niet meer kan liegen wordt hij boos en
agressief
- sadist, als compensatie voor zijn lafheid. Hij was
wreed tegen zijn vrouw, ging vreemd, vernederde haar openlijk.
- op een gegeven moment gaat de deur open: hij kan weg.
Maar hij blijft, omdat hij er niet tegen kan dat Ines hem doorgronden
heeft. Hij wil haar overtuigen van het tegendeel.
ESTELLE
- melodramatische personage: een armoedige wees
- getrouwd met een oude rijke man
- ze hecht enkel aan aanzien
- oppervlakkig
- voelt zich slachtoffer (haar jeugd opgeofferd aan een
bejaarde)
- voelt zich niet schuldig, de omstandigheden hebben
schuld
- voelt geen verantwoordelijkheid (voor de moord op haar
kind, voor de zelfmoord van haar minnaar)
- zolang je doet alsof er niets aan de hand is, is er
niets aan de hand
- vals en oneerlijk
- ze begint eerst Garcin te charmeren
- door te veinzen dat ze hem bewondert (wat averechts
werkt want Garcin wil echte bewondering, geen valse)
INES
- lesbisch
- helder
- weigert excuses voor zichzelf
- diepgang
- eerlijk, verantwoordelijk
- erkent haar fouten, de moord op de man van Florence en
de zelfmoord van Florence
- accepteert haar straf (ook = verantwoordelijkheid)
- die 2 anderen leven in een verbeeldingswereld. Zij
niet.
- geen spijt
- ze is de luis in de pels van Garcin en Estelle, door
haar helderheid ziet ze dwars door hem heen, door haar logica
ontmantelt ze hun leugens
- de hel voor haar is dat ze Estelle begeert zonder
enige hoop
- ervaart schaamte, wentelt zich daarin.
- haar schaamte is de lafheid van Garcin
Je zou zeggen dat ze toch ontzettend lijkt op wat Sartre
bedoelt (eerlijk over zichzelf, niet vals, helder, kritisch) maar met
haar helderheid legt ze alles bloot wat anderen en zichzelf mankeert
en daardoor doet ze anderen en zichzelf pijn.
SARTRE
1905 geboren.
Vader sterft 1 jaar na zijn geboorte. Opgegroeid bij zijn groot
ouders. Enig kind, zeer verwend. Hoogbegaafd: met 7 jaar leest hij
moeilijke romans voor volwassenen. Milieu bourgeois (burgerlijk) die
hij later als extreemlinks mens verfoeide en veroordeelde.
12 jaar: moeder
hertrouwt. Kan het niet vinden met zijn stiefvader
studie
filosofie
24 jaar:
ontmoet Simone de Beauvoir (later wereldberoemde
feministe/schrijfster) die zijn life long partner werd.
25 jaar: docent
filosofie
reist in Europa
en Afrika
1939: oorlog.
Gevangen genomen en vrijgelaten op medische gronden (half blind)
Oorlog wakkert
interesse in politiek aan. Hij ergert zich aan de lijdzaamheid van de
Fransen en hun collaboratie met de nazi's. Hij schrijft erover, maar
zit niet actief in het verzet zoals andere schijvers intellectuelen
dat wel doen.
Oorlog
beïnvloed zijn denken, en uiteindelijk zijn philosophie
(verantwoordelijkheid, noodzaak van politiek engagement, gevolgen van
menselijke vrijheid)
Na de oorlog:
politiek activisme (op allerlei fronten: communist, tegen oorlog in
Indochina en Algerije, tegen Rusland invasie in Hongarije en
Tsjechoslowakije, tegen Vietnamoorlog van VS, strijd aan de kant van
de studente in mei 68 etc etc)
Extreem linkse
activist.
Door agressie
van Rusland in Hongarije doet afstand van communisme.
Sartre werd de
Nobelprijs voor de Literatuur toegekend. Hij weigerde.
74 jaar
gestorven na coma na operatie (aan zijn ogen??)
__________________________________________________________________________
Huis Clos, Jean
Benoît Hutier, collection Profil d'une oeuvre, uitgeverij Hatier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Paul_Sartre
(trouwens zelfs hier een verkeerde interpretatie van “L'enfer c'est
les autres”!! “uitspraak van een personage uit het
toneelstuk Huis Clos dat de hel de anderen zijn (L'enfer,
c'est les autres), omdat de aanwezigheid van andere mensen
onvermijdelijk je eigen vrijheid inperkt.”)
Comments
Post a Comment