Het was de week van de “URGH!”. Een
boel van wat mij bereikte deed mij een URGH! opboeren. Maar het allerurghste van dat alles was de film L'Amour
en Douce die ik op TV5 zag.
Die Fransen kunnen er wat van.
Navets maken bedoel ik. Idiote
films. Maar deze spande de kroon, met een opeenstapeling van
mannelijke cliché's:
- de natte droom van de prostituee die
voor je valt. “Hier je geld terug.” *urgh*
- lelijke oude dude gaat vreemd bij de
vleet (en toch is hij de held) *urgh*
- verheerlijking van prostitutie;
mooie, hoogopgeleide, elegante babe, niets vunzigs, “kijk mij het
leuk hebben en geld als water verdienen, was mij niet in mijn ouwe
vakgebied (theoretische natuurkunde/econometrie/lucht- en
ruimtevaarttechniek) gelukt”. *urgh* *urgh* *urgh*
- vrouwennaakt volop, kut en al.
Anderhalve seconde één enkele mannenborstkast, behaard.
De film faalt magistraal voor de
Bechdel test:
- 2 vrouwen aanwezig, eigenlijk meiden,
allebei piepjong, broodmager, zachtaardig, piepstemmetjes, poezelige
charmeuses, immer glimlachend
- resp.13 en 25 jaar verschil bij beide
stellen, alsof het de normaalste zaak was
- de mannen hebben belangrijke banen
(advocaat/industrieel), de vrouwtjes doen of niets of ze zitten in de
hoererij
- de vrouwtjes hebben het alléén over
hun romances/relaties.
Je denkt: waar maak je je druk om?
Nietszeggende film, so what. Maar die zit tjokvol supersterren
en kreeg zelfs een nominatie voor de Franse Oscars!
Het verbaast mij steeds meer hoeveel
vrouwonvriendelijke troep van dit kaliber ik als opgroeiend mens in
Frankrijk voor mijn kiezen heb gekregen. Ook de intellectuele films
van de Nouvelle Vague, op die van Agnes Varda na, ontbeerden een
aangename female gaze. Wat een verademing dat tegenwoordig
steeds meer films zoals Portret
de la jeune fille en feu worden gemaakt. Ergens ben ik jaloers op
de meiden van nu, die opgroeien met zulke beelden op hun Netflix.
Comments
Post a Comment