Geen liefhebber van het genre, toch de film Maleficent
gekeken. Totaal blanco, nooit iets over gelezen. Ik wist niet eens wie
Maleficent in de populaire (Amerikaanse) cultuur was. Dus stelde het
personage mij aanvankelijk voor een raadsel: waarom had een lieftallig
feetje zo’n kwaadaardige naam? Wisten de makers niet wat maléfique
betekende? Het bugde me zo erg dat ik de opname stopte (ik wilde ‘de
band’ typen maar realiseerde me dat het hedendaagse lezers niets zou
zeggen) om op te zoeken hoe of wat.
Hahaa. Maleficent, dat is de Amerikaanse evil stepmother van Sneeuwwitje!
Nog steeds begreep ik er de ballen van, maar mijn interesse was gewekt. Ik bleef kijken. Ik kreeg er geen spijt van.
Fantastische film.
Niet alleen vanwege de kostbare special effects,
maar vooral vanwege het narratief. Eindelijk, eindelijk wat gelaagdheid
in de vrouwelijke hoofdrol van een sprookje. Niet zwart of wit, maar,
zoals wij allemaal (of bijna), een schakering van eigenaardigheden en
karaktertrekken, gevormd door het verleden én het heden.
De rol is
subliem vertolkt door Angelina Jolie, een actrice die ik tot dan toe
allerminst tot mijn favorieten rekende. Ze is adembenemend, gaat tekeer
als een bezetene van begin tot het einde.
Een einde dat mij ook
heeft bekoord. Wat een verademing! Weg met het slaapverwekkende cliché
van de prins op het witte paard dat de slapende prinses komt wakker
kussen (gaap). Hoe verfrissend.
En beter. Voor vrouwen, voor onze
image, voor onze zelfperceptie, voor onze kijk op elkaar. Het deed me
denken aan de rehabilitatie van Bertha Mason, de 'gekke' vrouw van
Rochester in Jane Eyre, in Wide Sargasso See. In die zin is Maleficent een kraal in de parelsnoer van iconische verhalen opnieuw bekeken door een vrouwvriendelijke bril.
Ik heb met volle teugen genoten. Nu u nog: morgenmiddag draait het op BBC One.
Comments
Post a Comment